Sunday, September 11, 2011

SALAH AKU KE?

salah aku ke kalau aku tegur adik aku..atas kesalahan dia? salah ke aku kalau aku cuba untuk menjadi akak yang terbaik buat mereka? tapi salah ke aku kalau aku melepaskan tanggjungjawap itu?



semua berlegar diminda...aku dipersalahkan kerana telah menegur kesalahan dia.. aku cuma nak tolong mak aku.. aku tau tahap kerisauan mak aku pada dia.. dia nun jauh d sana.. tapi..salah ke aku kalau aku kecik ati kat dia?

dia malukan aku pada kawan2 dia..yang baru dia kenal.. aku rasa pedih kat hati.. aku tau..aku bukan kakak kandung dia.. darah yang mengalir pun..hanya darah dari mak aku..bukan dari mak dan ayah dia.. tapi aku tak pernah anggap dia adik tiri aku..

aku bukan nak kongkong..and aku tau dia tak salah..tpi kenapa perlu ckp perkataan "itu" pada aku?? dia dah tak hormat aku... dia dah tak sayang aku kot??? bila dia dah tak hormat..maksdnya MAK aku pun dia dah tak hormat...

aku tak kwin2 pun smpi sekarang ni, sebb aku nak bg khidupan yang sempurna buat mereka.. biarpun mereka bukan full fmly aku.. kami cuma berkongsi mak yang sama.. dikandungkan dari rahim yang sama...

aku tak pernah berkira akan hal itu, sedari dlu pun mereka dapat lebih dari apa yang sepatutnya aku dpt..salah aku ke kalau aku cuba untuk meringgankan beban mak dan ayah dia?sbb aku tau betapa sshnya mak aku nak sediakan duit tuk belanja dia belajar, sebb aku pernah rasa...

dia senang..ada ayah..ada mak..and ada aku tuk dia mnta duit belanja.. tapi aku dulu... ?? aku cuma ada MAK aku tu je la tuk mnta duit.. nak smbung stdy pun mak tak kasi..atas alasan TAKDE DUIT..

tapi syukur...aku dah berjaya dengan segulung diploma dan ijazah..biarpun mak selalu ckp TAKDE DUIT...dia tak tau camana rasanya berjauhan dan berada jauh diperantauan.. semua perlukan duit..tak seperti duduk dirumah sendiri...

sbb aku dah rasa semua tu..aku taknak adik2 aku rasa and lalui detik kesusahan yg aku lalui.. tapi kenapa mereka tak pernah nak hargai langsung malah mnyalahkan aku terus? mak aku pun nak marah2 and salahkan aku... dorang tau tak agak2nya ..yg aku ni kerja 24/7???

dorang tau tak betapa aku sebenarnya dah letih...aku dah tak larat.. tapi demi mereka..aku kuatkan semangat..aku taknak dorang hdup susah... 25 tahun aku dah mnyusahkan mak aku... untuk tahun ke 26 aku bernyawa..aku nak balas jasa mak aku..nak tolong dia ringgankan beban biarpun adik2 aku ada ayah tuk bg belanja pada mereka...

kalau aku pentingkan diri.. aku bole je kwin ...pastu aku leh je ckp aku dah ada kehidupan aku..so aku taknak masuk campur hal mereka sekeluarga, tp aku tak mcam tu.. aku masih nak mmbalas jasa mak aku.. masih nak senangkan hidup mereka.. aku nak mereka hidup sempurna.. tapi hari ni..kata2 adik aku..buat aku sangat kecil..seperti kuman je dimata dorang...


beberapa orang kawan2 aku..tak setuju dengan kputusan aku nak berhijrah ke KL... kota yang penuh dengan cabaran..ya...aku sedar akan hakikat itu..aku dah pernah melaluinya..and aku dah bersedia dari dulu lgi..semua cuma 1...aku nak dpt kerja lbih baik..tuk keluarga "aku"... tuk mak aku and adik2 aku..

biarpun ramai yng mnyangka aku pergi kerana MR.S... tak...biarpun MR.S tak wujud dlm hdup aku pun..aku ttp akan berada d sana.. untuk mencari rezeki... sbb tu aku mncari lelaki yng dpat mengerti aku..yg dapat terima jalan hidup ku.. dan aku berharap MR.S bole lakukan semua itu..

p/s: tabahkan hatiku ya ALLAH :)

No comments:

Post a Comment